czy soja jest zdrowa

Czy soja jest zdrowa?

Krótko o soi

Soja staje się coraz bardziej popularna ze względu na rosnący trend związany ze stosowaniem diet roślinnych, lecz nadal budzi kontrowersje. Oprócz klasycznych nasion soi w markecie możesz kupić różne produkty sojowe. Te bardziej znane to: tofu, napoje sojowe, jogurty sojowe, sos sojowy. Mniej znane: tempeh, edamamae, orzeszki sojowe, izolat białka sojowego. Soja zawiera wysokiej jakości białko, oligosacharydy, niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe oraz izoflawony sojowe.

soja

OK! Ale czy soja jest zdrowa? Czy soja wpływa na libido? Czy produkty sojowe są dozwolone w diecie osób chorujących na niedoczynność tarczycy?

Soja, a libido

Stężenie wolnego testosteronu u roślinożerców jest takie samo jak u wszystkożerców. Mówi się, że izoflawony sojowe (fitoestrogeny) zamieniają mężczyzn w kobiety. Żeby taki efekt miał miejsce mężczyzna musiałby codziennie zjadać 360 mg izoflawonów sojowych, czyli ok. 1 kg soi/tofu; 2 kartony napoju sojowego czy 300g sojowej odżywki białkowej. Drodzy mężczyźni, bądźcie spokojni!

Soja, a choroby układu sercowo-naczyniowego 

Ryzyko chorób układu sercowo-naczyniowego wśród osób jedzących soją jest mniejsze niż u osób niejedzących soi. Białko sojowe zmniejsza stężenie LDL. Żeby uzyskać taki efekt należy zmniejszyć spożycie czerwonego mięsa na rzecz białka sojowego, krótko mówiąc- należy jedno zamienić na drugie, a nie tylko dodać. Ponadto soja zwiększa stężenie HDL i zmniejsza stężenie TG. Spożycie soi zmniejsza ciśnienie krwi, izoflawony sojowe zmniejszają sztywność tętnic i poprawiają rozszerzenie naczyń.

Soja, a insulinooporność (i cukrzyca typu II)

Soja może działać profilaktycznie. Regularna konsumpcja soi i jej niesłodzonych przetworów zmniejsza ryzyko wystąpienia problemów z gospodarką węglowodanową. Oczywiście samo dodanie soi i jej przetworów do diety nie przyniesie pożądanych rezultatów jeśli dieta będzie źle skomponowana. 

Czytaj więcej: jak komponować posiłki na diecie? insulinooporność czyli jak uwrażliwić tkanki na insulinę?

Soja, a nowotwory

Spożywanie soi zmniejsza ryzyko raka piersi, prostaty i endometrium. Niestety wpływ izoflawonów sojowych na ryzyko raka piersi jest znaczący tylko u kobiet, które soję konsumowały w okresie dzieciństwa i dojrzewania. Dla mężczyzn mam bardziej optymistyczną informację! Spożycie izoflawonów sojowych zmniejsza nawet o 20-50% ryzyko zachorowania na raka prostaty, niezależnie od wieku. 

Soja, a tarczyca

Jeśli jesteś zdrową osobą nie musisz obawiać się, że soja wpłynie negatywnie na stan Twojej tarczycy. Jeśli chorujesz na subkliniczną niedoczynność tarczycy i/lub niedobór jodu warto monitorować poziom hormonów tarczycy i w razie gwałtownych wahań zmniejszyć/wyeliminować soję z diety. Soja, tak jak zioła, leki, suplementy z błonnikiem czy wapń zmniejsza wchłanianie lewotyroksyny dlatego nie spożywaj jej do 4 h od przyjęcia leku, zjedz ją w godzinach popołudniowych (do obiadu czy kolacji).

Podsumowanie

Warto włączyć do diety soję i produkty sojowe, to dobre źródło białka i idealny zamiennik mięsa. Soja zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę typu II, niektóre nowotwory i choroby układu sercowo-naczyniowego. Nie wpływa na poziom testosteronu u mężczyzn. Może zmniejszać zmarszczki i zaczerwienienie skóry.

Jeśli chcesz zmniejszyć spożycie mięsa w diecie mam dla Ciebie prezent! Próbkę fleksitariańskiego eBooka, który swoją premierę będzie miał już 23 września oraz darmowy, fleksitariański jadłospis. Diecie fleksitariańskiej poświęciłam cały wpis na blogu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *