fleksitarianizm

Fleksitarianizm- co to za dieta, zalety, wady, darmowy jadłospis

Fleksitarianizm- co to za dieta?

Fleksitarianizm polega na ograniczeniu spożywania produktów odzwierzęcych. Słowo fleksitarianizm powstało z połączenia dwóch słów: flexible (elastyczny) i wegetarianizm. Fleksitarianizm to najlepszy wybór dla początkującego roślinożercy, ponieważ redukcja mięsa pozostaje kwestią osobistego wyboru. Nie ma konkretnych zaleceń co do ilości spożywania mięsa i produktów odzwierzęcych. Jeśli w jakimkolwiek stopniu ograniczysz produkty zwierzęce to możesz nazwać siebie fleksitarianką!

Zasady diety fleksitariańskiej

Dobrze zbilansowana dieta fleksitariańska powinna realizować zapotrzebowanie na wszystkie niezbędne składniki odżywcze. Nie jest to trudne, ponieważ opiera się ona na zasadach racjonalnego żywienia, a od klasycznej zdrowej diety różni ją właśnie ograniczenie spożycia mięsa i produktów odzwierzęcych.

dieta fleksitariańska

Głównym źródłem białka w diecie fleksitariańskiej jest białko roślinne pochodzące z nasion roślin strączkowych (soja, ciecierzyca, soczewica, bób, groch, fasola, tofu, napoje roślinne). Dieta fleksitariańska dopuszcza spożywanie nabiału, jajek, mięsa i ryb w umiarkowanej ilości.

Fleksitarianizm- Dieta Planetarna

Fleksitarianizm został nazwany przez komisję EAT Dietą Planetarną. Dlaczego? Ponieważ flaksitarianizm uchroni nas przed katastrofą klimatyczną! Brzmi gurnolotnie? Takie są fakty! Wystarczy, że stopniowo będziemy jedli więcej roślin i przestaniemy marnować jedzenie, a nasza planeta nam za to podziękuje! 

Czy wiesz, że zamieniając dzienną porcję 160g wołowiny na 160g soczewicy oszczędzisz przez rok tyle gazów cieplarnianych, ile wyemitujesz jadąc samochodem 12,500 kilometrów i przy okazji oszczędzisz ponad 500 tysięcy litrów wody?*

Czy warto ograniczyć mięso w diecie?

Dieta fleksitariańska nie tylko ratuje planetę, ale i Twoje zdrowie! Roślinożercy mają 65% niższe ryzyko otyłości, 62% niższe ryzyko insulinooporności (a co za tym idzie cukrzycy typu II), 15% niższe ryzyko nowotworów, 26% niższe ryzyko śmierci z powodu chorób układu krążenia*. Dlaczego? Ponieważ dieta roślinna cechuje się niską gęstością energetyczną, wysoką zawartością błonnika, polifenoli, przeciwutleniaczy i wody oraz niskim stężeniem nasyconych kwasów tłuszczowych. 

Dieta fleksitariańska, wegetariańska i pescowegetariańska zmniejsza stężenie kwasu moczowego we krwi, dlatego jest polecana osobom chorującym na dnę moczanową.

Czy dieta roślinna ma wady?

Mięso i ryby zawierają wiele składników odżywczych, takich jak białka o pełnym składzie aminokwasowym, biodostępne żelazo, cynk, selen, witaminę B12. Nabiał to źródło dobrze przyswajalnego wapnia. Weganizm czy wegetarianizm może być dla wielu osób zbyt dużym wyrzeczeniem, a kompozycja odpowiednich posiłków bez pomocy dietetyka wręcz niemożliwa. Dieta roślinna oparta jest na produktach o wysokiej zawartości FODMAP, dlatego może nasilać dolegliwości żołądkowo-jelitowe, szczególnie u osób chorujących na ZJN. Stosując dietę fleksitariańską nie musisz bać się o niedobory pokarmowe!

Subiektywne podsumowanie i darmowy jadłospis

W mojej opinii dieta fleksitariańska to idealny model żywienia. Jest zdecydowanie łatwiejsza do skomponowania. Szczególnie dla nowicjuszy i dla tych, którzy nie wyobrażają sobie życia bez mięsa, ale chcą zadbać o swoje zdrowie i o planetę. Trudno jest z diety wszystkożercy przestawić się na dietę wegańską z dnia na dzień, dlatego nie zachęcam do tego. Jeśli chcesz zmniejszyć ilość spożywanego mięsa rób to stopniowo i z głową. Jeśli ten styl jedzenie będzie Ci odpowiadał to super, ale jeśli nie- spokojnie! Dobrze zbilansowana dieta wszystkożercy też jest zdrowa. 

Przygotowałam dla Ciebie darmowy, fleksitariański plan żywieniowy

.

Chciałam Cię poinformować, że już 23.09 startuje sprzedaż fleksitariańskiego eBooka z przepisami– jeśli chcesz spróbować diety roślinnej, ale brakuje Ci pomysłów na smaczne dania to ten eBook jest dla Ciebie!

*dane, którymi się z Wami podzieliłam pochodzą z profilu dietetykanienazarty.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *