Dietoterapia endometriozy i historia mojej pacjentki

Endometrioza to stan, w którym komórki błony śluzowej macicy osadzają się poza macicą. Klasyczne objawy endometriozy to bóle podbrzusza, bolesne miesiączki, bolesne stosunki płciowe oraz niepłodność.  Endometrioza to “cicha” choroba, która rozwija się u kobiet w wieku 25-29 lat, zazwyczaj powoli i bezobjawowo. Znacznie częściej na endometriozę chorują kobiety u których zdiagnozowano inne choroby autoimmunologiczne. 

Dietoterapia endometriozy

Niezwykle ważne jest wprowadzenie do diety produktów przeciwzapalnych i wyeliminowanie tych prozapalnych. Dieta ma na celu zmniejszenie stanu zapalnego organizmu i ewentualną redukcję tkanki tłuszczowej. Nadmiar tkanki tłuszczowej może zaburzać gospodarkę hormonalną i sprzyjać endometriozie.

Warto włączyć do swojej codziennej diety: 

Dobry tłuszcz czyli tłuste ryby morskie (łosoś, makrela, śledź), olej lniany i orzechy włoskie jako źródło wielonienasyconych kwasów tłuszczowych.

Warzywa w formie surowej lub gotowane al’dente oraz owoce

Grube kasze, brązowy ryż, mąki pełnoziarniste i produkty z tych mąk. 

Nasiona roślin strączkowych czyli białko roślinne.

Dieta śródziemnomorska, ze względu na swoje przeciwzapalne właściwości, wydaje się być idealnym modelem żywieniowym, który warto wprowadzić u kobiet chorujących na endometriozę. Więcej na temat diety śródziemnomorskiej możecie przeczytać w moim artykule.

dietoterapia endometriozy

Ponadto warto zadbać o odpowiednią ilość witamin antyoksydacyjnychA (produkty mleczne, jaja, tłuste ryby morskie), C (warzywa i owoce), E (olej z zarodków pszennych, orzechy laskowe, migdały, pestki dyni, olej rzepakowy tłoczony na zimno, morele suszone, brukselka, biała kapusta, kapusta włoska, zielone oliwki) oraz składników mineralnych:

Wapń– jego zawartość zmniejsza się 2 tygodnie przed miesiączką, a niedobory mogą być przyczyną dolegliwości występujących podczas miesiączki. Nabiał jest głównym źródłem wapnia w diecie. 

Magnez– zmniejsza dolegliwości związane z endometriozą. Źródłem magnezu jest soja, brukselka, zarodki pszenicy, orzeszki ziemne i zielone warzywa liściaste. 

Cynk, selen– jego niedobory wpływają niekorzystnie na system odpornościowy, niedobór może objawiać się bólami głowy, drażliwością i stanem depresyjnym. Źródłem cynku są owoce morza, orzechy i pełnoziarniste produkty. 

Żelazo– endometrioza wiąże się z bardzo obfitymi miesiączkami, dlatego często występuje niedobór tego składnika. Źródłem żelaza jest mięso, ale również nasiona roślin strączkowych czy zielone warzywa. Nie należy popijać posiłków kawą, herbatą i winem- związki zawarte w tych napojach zmniejszają wchłanianie żelaza w przewodzie pokarmowym.

Czego unikać?

Czerwonego mięsa (szczególnie wieprzowiny), wyrobów garmażeryjncyh i tłuszczów zwierzęcych (smalec, słonina, przetwory mięsne).

Tłuszczów trans zawartych w fast-foodach, twardych margarynach, ciastkach wypiekanych z udziałem tych margaryn, słodkich bułek, chipsów. 

Zawartość tłuszczów trans w diecie sprzyja rozwojowi endometriozy o prawie 50%. Wysoka zawartość kwasów tłuszczowych omega-3 zmniejsza o ponad 20% ryzyko wystąpienia endometriozy.

WYBIERAJ
oliwa z oliwek
olej lniany*
olej z orzechów włoskich
olej z wiesiołka (do sałatek**)
olej rzepakowy (do pieczenia)
orzechy włoskie
pestki dyni
siemię lniane
migdały
tłuste ryby morskie
awokado

*olej lniany zawieara najwięcej kwasów tłuszczowych omega-3. Aby jednak nie tracił swoich właściwości kupuj go w ciemnych butelkach i przechowuj w lodówce
**pamiętaj: dodatek niewielkiej ilości oleju do sałatek zwiększa przyswajalność niektórych witamin
OGRANICZ
Smalec, słonina, boczek, margaryny utwardzane
Olej palmowy (czytaj etykiety!)
Ciastka i wypieki na bazie margaryny utwardzanej
Tłuste wędliny
Wyroby garmażeryjne (kiełbasy, parówki, pasztety)
Mięsa z widocznym tłuszczem (karkówka, golonka)
Produkty smażone
Jedzenie typu Fast food
Słodycze (ciastka z kremem)
Przewodnik po dobrych i złych tłuszczach „Dieta dla płodności” Sylwia Leszczyńska

Indeks glikemiczny (IG) i ładunek glikemiczny (ŁG)

Zwróć uwagę na ilość i jakość spożywanych węglowodanów. Wybieraj te pełnoziarniste. Aby obniżyć ŁG potrawy włączaj do każdego posiłku świeże warzywa lub owoce, białko oraz dobry tłuszcz. Wysoki ŁG posiłku może wpływać na proces zapalny i zaburzenia hormonalne. O tym jak prawidłowo komponować posiłki pisałam na blogu.

Historia mojej pacjentki

Co skłoniło Panią do rozpoczęcia współpracy?

Do rozpoczęcia współpracy skłoniła mnie przede wszystkim moja choroba. Cierpię na endometriozę oraz insulinooporność. Obie te choroby spowodowały, że znacznie przybrałam na wadze i zaczęłam bardzo źle czuć się w swoim ciele.

Jak sytuacja w której się Pani znalazła wpłynęła na Pani samopoczucie?

Moja otyłość w pewnym momencie zaczęła w sposób znaczący utrudniać mi codzienną egzystencję. Otyłość spowodowała znaczne obniżenie mojej samooceny, co miało swoje odzwierciedlenie między innymi w sposobie ubierania. Zaczęłam nosić  ciuchy w dużo większych rozmiarach, żeby ukryć niedoskonałości. Skutek był taki, że wyglądałam jeszcze gorzej niż w rzeczywistości. Codziennie byłam zmęczona już wstając z łóżka, nie miałam ani siły ani ochoty wykonywać podstawowych czynności.

Mimo przeciwności losu spróbowała Pani powalczyć.

Szukając pomocy w walce z endomertriozą trafiłam na wspaniałego lekarza. To on uświadomił mi, że w walce z chorobą potrzebuję nie tylko dobrego specjalisty, ale także zdrowego ciała, a przede wszystkim umysłu.  On zaszczepił we mnie chęć zrzucenia dodatkowych kilogramów, co znacznie poprawiło moją samoocenę i wyzwoliło we mnie wolę walki o własne zdrowie. Wzięłam sprawy we własne ręce. Rozpoczęłam poszukiwania dietetyka, ale kluczowym dla mnie było to, żeby był to dietetyk kliniczny. W ten sposób trafiłam na Panią. Postanowiłam umówić się na wizytę.

Co najbardziej podobało się Pani w trakcie trwania naszej współpracy?

Bardzo spodobał mi się sposób prowadzenia konsultacji oraz budowanie świadomości na temat diety w życiu codziennym. Składniki diety komponowanej pod moją osobę są do kupienia w każdym sklepie i w żaden sposób nie obciążają dodatkowo mojego portfela. Posiłki są bardzo proste do przygotowania, nie wymagają żadnych zdolności kulinarnych i są szybkie w przygotowaniu, co sobie bardzo cenię, ponieważ nie lubię spędzać zbyt wiele czasu w kuchni. Produkty w diecie są smaczne, jem to co lubię.

Co się zmieniło w Pani życiu?

W mojej głowie znacznie zmieniło się nastawienie do życia. Dzięki diecie zrozumiałam, że można dobrze zjeść i być zdrowym, a co najważniejsze tracić zbędne kilogramy.

Jak dieta wpłynęła na Pani wyniki?

Zostałam dobrze przygotowana do walki przed operacją usunięcia guzów endometrialnych. Lekarze wykonujący operacje byli zdziwieni obserwując zmiany jakie zaszły w moim organizmie dzięki zastosowaniu diety. Guzy były lepiej wyodrębnione oraz mniejsze.

Czego się Pani nauczyła podczas naszej współpracy?

Dieta nauczyła mnie dyscypliny w jedzeniu. Teraz nie odkładam jedzenia na szary koniec, jest ono jednym z ważniejszych punktów w życiu codziennym. Nawet jeśli nie uda mi się nic przygotować dzień wcześniej, na chwilę obecną jestem w stanie sama kupić gotowe jedzenie, które będzie dla mnie odpowiednie. Tą wiedzę posiadłam dzięki konsultacjom dietetycznym. Współpracujemy od 7 miesięcy, w tym czasie udało mi się zrzucić 14 kg. Czuję się rewelacyjnie!

dietoterapia endometriozy
Zdjęcia PRZED i PO Pani Ani, mojej pacjentki

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *