NEAT, czyli aktywność niezwiązana z wysiłkiem fizycznym

Czy ktoś z Was słyszał o NEAT, czyli aktywności niezwiązanej z wysiłkiem fizycznym? Po polsku- energii wydatkowanej na aktywność w czasie wolnym: chodzenie, sprzątanie, taniec, zabawa z psem i tak dalej…

Wyrzuć karnet na siłownię i chodź na spacer! 

Porównaj dwa dni z Twojego życia. Dzień pierwszy, który zaczęłaś od porannego treningu na siłowni i dzień drugi bez zaplanowanej aktywności. W którym dniu miałaś więcej energii i chciało Ci się więcej? W którym dniu zabrałaś dzieci na spacer, wybrałaś rower zamiast samochodu i stwierdziłaś, że w sumie nie ma po co czekać na windę więc przejdziesz się schodami? Żeby było jasne- kieruję te słowo do sportowców amatorów! 🙂

NEAT

Co ta dietetyczka gada?! Przecież, żeby schudnąć trzeba trenować! Czy rzeczywiście mordercze treningi na siłowni się opłacają?

Aktywność fizyczna jest jednym z czynników przyczyniających się do zwiększenia przemiany materii (tak! masz wpływ na swoją przemianę materii!). Aktywność fizyczną można podzielić na dwie grupy: aktywność związana z wysiłkiem fizycznym (EAT) i aktywność niezwiązana z wysiłkiem fizycznym (NEAT). Większość sportowców amatorów nie ćwiczy więcej niż dwa razy w tygodniu co stanowi średni wydatek energetyczny rzędu 100 kcal/dzień, czyli niewiele. Zwykle treningi są wyczerpujące i prowadzą do spadku energii i… na kanapę.

To aktywność poza siłownią odgrywa kluczową rolę w kontroli masy ciała!

NEAT stanowi dominujący składnik codziennych wydatków energetycznych związanych z aktywnością. Jak się okazuje, żeby być w formie, wcale nie musisz spędzać godzin na siłowni! Wystarczy zabawa z psem, spacer, porządki w domu. Ba! Nawet podczas całowania spalamy sporo kalorii (im bardziej intensywniej tym więcej, rzecz jasna!) 🙂

NEAT

Dla przykładu-  kobieta ważąca 70 kg podczas godziny szybkiego spaceru spala 400 kcal, sprzątania domu spala 245 kcal, jazdy rowerem spala 420 kcal, zabawy z psem 197 kcal… oczywiście są to wartości przybliżone.

Jakie czynniki wpływają na poziom NEAT?

Rzecz jasna wiek, płeć, rodzaj wykonywanego zawodu, sezonowość, ale również przekarmienie i niedożywienie. Po wysokokalorycznym posiłku marzymy tylko o drzemce, więc nici ze spontanicznej aktywności. Niedożywienie wynikające z restrykcyjnych diet również powoduje spadek energii i brak chęci. Wniosek jest taki, że zarówno częste przejadanie się, ale również niedojadanie wpływa znacząco na poziom energii i częstotliwość podejmowanych aktywności w ciągu dnia.

Praktyczne wskazówki:

Przy dobrej pogodzie wybieraj rower, do pobliskiego sklepu wybierz się pieszo. Tańcz! Nie żałuj podłogi 🙂 Myj okna częściej niż raz w roku (pożyteczne z pożytecznym!), całuj się intensywnie! 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *