Rola diety w profilaktyce chorób nowotworowych piersi

Hej DZIEWCZYNY! Wszystko w Waszych rękach… i Wasze cycki też!

Na wstępie krótkie przypomnienie- badajcie swoje piersi, tutaj jak prawidłowo się badać.

A teraz ode mnie. Czuję, że powinnam napisać ten artykuł, muszę podzielić się z Wami moją wiedzą na temat roli diety w profilaktyce chorób nowotworowych piersi. Proszę zaparzcie zieloną herbatę i usiądźcie wygodnie. Napiszę to co wiem, a Wy z tą moją wiedzą róbcie co chcecie 🙂

Z danych opublikowanych przez Międzynarodową Agencję Badań Nowotworów (IARC) wynika, że niewłaściwa dieta jest przyczyną wystąpienia 25% przypadków zachorowań na raka piersi. Eliminacja czynników ryzyka związanych ze stylem życia może przyczynić się do obniżenia ryzyka wystąpienia raka piersi nawet o 50%! [1]

Wysoka wartość energetyczna diety, czyli nadwaga i otyłość

Nadmiar tkanki tłuszczowej (szczególnie trzewnej- brzusznej!) skutkuje zwiększoną produkcję estrogenu, którego nadwyżka zwiększa ryzyko wystąpienia nowotworów hormonozależnych (w tym nowotworów piersi). Ryzyko rozwoju raka piersi u pacjentek z BMI >24,9, szczególnie w okresie pomenopauzalnym, jest wyższe niż u kobiet z prawidłowym BMI. Ryzyko wzrasta wraz ze wzrostem BMI. [2] Oblicz swoje BMI.

Tłuszcze- nie wrzucajcie wszystkich do „jednego worka”

Mogą mieć pozytywny bądź negatywny wpływ na zdrowie człowieka, dlatego bardzo ważne jest umiejętne ich różnicowanie. Ograniczenie w diecie tłuszczów (niekorzystnych) wiąże się ze spadkiem estrogenów w surowicy krwi.

Niekorzystne kwasy tłuszczowe znajdują się m.in. w mięsie (szczególnie tłustym), olejach roślinnych (słonecznikowy, kukurydziany), tłustych produktach mlecznych, przetworach mięsnych i wyrobach cukierniczych.
Korzystne kwasy tłuszczowe omega-3, bo o nich mowa, znajdują się w tłustych rybach morskich, nasionach (siemie lniane, chia) i orzechach (szczególnie włoskich).
Zaleca się spożywanie tłustych ryb morskich2 lub 3 razy w tygodniu i 1 łyżkę oleju lnianego dziennie przy jednoczesnym ograniczeniu niekorzystnych kwasów tłuszczowych. Warto do diety włączyć orzechy np. dodając je do owsianki lub jogurtu. [3]

Węglowodany proste

…i siedzący tryb życia zwiększają ryzyko zachorowania na nowotwór piersi. Posiłki bogate w węglowodany proste powodują gwałtowny wzrost glukozy i w konsekwencji insuliny we krwi, co powoduje hiperinsulinemię i zwiększenie sekrecji insulinopodobnego czynnika wzrostu (IGF). Wiele badań potwierdza istnienie związku między podwyższonym poziomem IGF i insuliny oraz insulino opornością ze zwiększony ryzykiem zachorowania na raka piersi. Pisząc „węglowodany proste” mam na myśli przede wszystkim wyroby cukiernicze (ciasta, ciasteczka, słodkie bułki, maślane rogaliki, cukierki…). [4]

Niewystarczające spożycie surowych warzyw i owoców


Szczególnie warzyw kapustnych- kalafior, brokuł, brukselka, rzodkiewka, rzepak. Najwięcej korzyści zdrowotnych wynika ze spożycia tych warzyw na surowo lub po krótkotrwałej obróbce termicznej. [5]

Mięso czerwone

Konsumpcja czerwonego mięsa związana jest ze zwiększonym ryzykiem zachorowania na raka piersi, zwłaszcza u kobiet po menopauzie. Czerwone mięso zawiera znaczne ilości tłuszczów bogatych w kwasy tłuszczowe nasycone, które wpływają na ilość cholesterolu wytwarzanego przez organizm. Cholesterol jest prekursorem estrogenu, a to wiąże się ze wzrostem stężenia tego hormonu we krwi i większym ryzykiem zachorowania. Dodatkowo podczas obróbki kulinarnej mięsa w wysokiej temperaturze – lub przygotowywania go na ruszcie, grillu – powstają szkodliwe, kancerogenne związki. Należy zatem ograniczyć ilość spożywanego czerwonego mięsa i zastąpić go mięsem drobiowym, rybami, czy większą ilością nasion roślin strączkowych, zrezygnować ze smażenia, a częściej przygotowywać potrawy gotowane, duszone, czy pieczone w folii i pergaminie. [6]

Akryloamid

Termiczna obróbka żywności bogatej w skrobię powoduje powstanie rakotwórczego akryloamidu. Jako najbardziej szkodliwą obróbkę uważa się smażenie i pieczenie w temperaturze powyżej 180 stopni. Dlatego chipsy i frytki są najbogatszym źródłem akryloamidu. [7]

Zielona herbata


Regularne picie naparu zmniejsza ryzyko zachorowania na raka piersi nawet o 20%! Działanie lecznice herbaty może następować już po wypiciu kilku filiżanek dziennie. [8]

Witamina D

Doskonałym źródłem witaminy D są przede wszystkim ryby, takie jak: łosoś, śledź, czy węgorz oraz wzbogacane mleko i pełnoziarnista mąka. Liczne badania wskazują jednak na niewystarczające jej spożycie, stąd zalecenia jej suplementacji, spożywania produktów wzbogacanych w tą witaminę oraz przebywanie na słońcu w okresie od czerwca do września co najmniej 30 minut każdego dnia. [9]

Soja


Jest ważnym składnikiem diety w profilaktyce raka piersi. Za dobroczynne oddziaływanie na organizm odpowiedzialne są zawarte w soi izoflawony. Są to związki podobne do żeńskich estrogenów lecz tysiąc razy mniej aktywne biologicznie i nie stanowią zagrożenia, wręcz blokują rozwój hormonozależych nowotworów piersi. Zaleca się spożycie soi w ilościach 50-100g dziennie w postaci tofu, jogurtu sojowego lub mleka sojowego. [10]

Żywienie ma znaczenie! Co możesz zrobić?

Ogranicz spożycie mięsa czerwonego i przetworów mięsnych (pasztety, parówki, kiełbasy, szynki) zastąp go mięsem drobiowym, rybami oraz nasionami roślin strączkowych (soczewica, ciecierzyca, fasola, soja, groch). Ogranicz spożycie alkoholu, węglowodanów prostych i wyeliminuj produkty wysokoprzetworzone, smażone i pieczone z dodatkiem tłuszczu w wysokiej temperaturze. Zwiększ spożycie warzyw i owoców, pełnoziarnistych produktów zbożowych, codziennie wypijaj kilka szklanek zielonej herbaty.

Wszystko w Twoich rękach! 🙂

 

Bibliografia:

  1. Czeczelewska E., Kościańska B. i wsp., Wiedza młodych kobiet na temat roli czynnika dietetycznego w zapobieganiu raka piersi, „Prz Med Uniw Rzesz Inst Leków” 2, 2011, 212−223.
  2. Didkowska J., Wojciechowska U., Zachorowania i zgony na nowotwory złośliwe w Polsce. Krajowy Rejestr Nowotworów, Centrum Onkologii – Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie. http://onkologia.org.pl.
  3. Janssens J., Vandeloo M., Rak piersi: bezpośrednie i pośrednie czynniki ryzyka związane z wiekiem i stylem życia, „ J Oncol.” 59(3), 2009, 159−167.
  4. Ciok J., Dolna A., Indeks glikemiczny a choroby nowotworowe, „Współcz Onkol.” 9(4), 2005, 183−188.
  5. Grzybowska-Szwejda J., Antykancerogenne składniki warzyw kapustnych i ich znaczenie w profilaktyce chorób nowotworowych, „Bromat Chem Toksykol.” 44(4), 2011, 1039−1046.
  6. Taylor E.F., Burley V.J. i wsp., Meat consumption and risk of breast cancer in the UK Women’s Cohort Study, „Brit J Cancer” 96, 2007, 1139−1146.
  7. Peckenpaugh J., Podstawy żywienia i dietoterapia, Elsevier Urban&Partner, Wrocław 2011.
  8. Sun L.C., Yuan M.J. i wsp., Green tea, black tea and breast cancer risk: a meta-analysis of epidemiological studies, „Carcinogenesis” 27(7), 2006, 1310−1315.
  9. Kuryłowicz A., Bednarczuk T., Nauman J., Wpływ niedoboru witaminy D na rozwój nowotworów i chorób autoimmunologicznych, „Endokrynol Pol.” 58(2), 2007, 140−152.
  10. Kwiatkowska E., Fitoestrogeny sojowe w profilaktyce chorób cywilizacyjnych, „Post Fitoter.” 4, 2007, 207−211.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *