Stres- jak sobie z nim poradzić?

Przewlekły stres może prowadzić do zwiększonego ryzyka chorób przewlekłych, w tym nadciśnienia, otyłości, miażdżycy i zaburzeń poznawczych. Stres może powodować przedwczesne starzenie układu odpornościowego i zwiększać stan zapalny organizmu. Niezliczona liczba codziennych, niewielkich stresorów w największym stopniu wpływa na funkcjonowanie i samopoczucie.

 

„Codzienne stresory działają jak trzymanie w wyprostowanej ręce szklanki z wodą – ciężar nie jest duży, jednak po pewnym czasie staje się nie do wytrzymania. Dlatego każda sytuacja, która pozwala choć na chwilę „odstawić szklankę i rozluźnić rękę” jest w skali tygodnia ważną zmianą.”

3 metody radzenia sobie ze stresem

  1. Ćwiczenia fizyczne lub spontaniczna aktywność fizyczna (wyjście z autobusu przystanek wcześniej, pójście na spacer, używanie zwykłych schodów zamiast ruchomych, seks)- te zachowania mogą wydawać się błahe jednak ich efekt może być zaskakujący! Aktywność fizyczna, nawet ta spontaniczna, ma bezpośredni wpływ na układ nerwowy. Uwalniane endorfiny wpływają korzystnie na samopoczucie.
  2. Reakcja „zbliż się i zaprzyjaźnij”. Jej celem jest stworzenie relacji z innymi ludźmi, a tym samym zwiększenie prawdopodobieństwa przeżycia w obliczu zagrożenia. Reakcja ta regulowana jest przez hormon- oksytocynę, która ma pozytywny wpływ na wiele aspektów zdrowotnych reakcji organizmu na stres. Oksytocyna odgrywa istotną rolę w formowaniu zachowań społecznych. Z drugiej strony kontakty społeczne są czynnikiem warunkującym jej uwalnianie. Zastanów się na kogo możesz liczyć i od kogo możesz uzyskać wsparcie w dwóch obszarach:

Obszar emocjonalny- wsparcie drugiej osoby może nie rozwiąże trudnej sytuacji, ale zapewne pomoże Ci poczuć się lepiej.

Odpowiedź na pytanie: rozmowa z kim sprawia, że czuję się wysłuchany i zrozumiany?

Obszar organizacyjny- jest szczególnie ważny w kontekście codziennych stresów. Zrób listę codziennych czynności, które są dla Ciebie stresujące i wypisz przy każdej czynności osoby z którymi możesz „podzielić się” zadaniem.

Odpowiedz na pytanie: czy jest ktoś z kim mógłbym wykonywać na zmianę daną czynność? Czy jest ktoś kto może przejąć dany obowiązek?

  1. Przeformułowanie– to w jaki sposób myślimy o stresorach wynika z naszych przekonań, poziom doświadczanego stresu jest subiektywny i zależy od wielu czynników.

Odpowiedź na pytanie: Czy godzę się, żeby to wydarzenie wpłynęło na moje dalsze samopoczucie? Jak będę myśleć o tej sytuacji za kilka dni? Czy będzie dla mnie ważna za dwa miesiące? Czy ta sytuacja ma daleko idące konsekwencje? Jakie wnioski mógłbym wyciągnąć z tej sytuacji? Czy jest jakiś sposób, aby ta sytuacja zmieniła się na coś korzystnego dla mnie?

Nie ma idealnej metody na radzenie sobie ze stresem, warto przetestować powyższe metody, istnieje również wiele form profesjonalnej pomocy psychologicznej z których warto korzystać, jeśli inne formy samopomocy zawiodą.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *