Dieta śródziemnomorska – smaki sąsiadów z południa

Dieta śródziemnomorska to idealny model żywienia, który chroni przed wieloma chorobami przewlekłymi, począwszy od cukrzycy, przez choroby układu krążenia, skończywszy na nowotworach. Najnowsze wyniki badań sugerują, że dieta śródziemnomorska znajduje zastosowanie u kobiet borykających się z zaburzeniami miesiączkowania.

Dieta śródziemnomorska ma działanie immunostymulujące.

Składniki diety śródziemnomorskiej są silnie przeciwzapalne, tym samym znajduje zastosowanie w leczeniu chorób autoimmunologicznych. Moglibyśmy bez problemu w polskich domach, z polskich produktów komponować dietę naszych południowych sąsiadów, wystarczy szczypta chęci i odrobina wyobraźni!

dieta śródziemnomorska

Zasady diety śródziemnomorskiej

Woda i napary ziołowe to podstawa omawianej diety, oczywiście mowa tu o czystej wodzie i naparach bez cukru.

Produkty, które należy spożywać kilka razy dziennie, przynajmniej do głównych posiłków to: pełnoziarniste produkty zbożowe- grube kasze, makarony, razowe pieczywo. Warzywa i owoce– najlepiej w formie surowej. Konsumpcja tych produktów powinna sięgać aż do ok. 700 g/dzień. Oliwa z oliwek– dodawana do wszystkiego. Zioła i naturalne przyprawy, czosnek i cebula obfitujące w polifenole. Dobrą przekąską są orzechy i oliwki.

Preferowane są przetwory mleczne o niskiej i średniej zawartości tłuszczu. Minimum dwa razy w tygodniu powinno spożywać się ryby, owoce morza i nasiona roślin strączkowych. Ryby jako cenne źródło kwasów omega-3 działają silnie przeciwzapalnie. Strączki są alternatywą dla mięsa- obfitują w białko.

Mięso białe może pojawiać się w diecie 2 razy w tygodniu, dopuszczalne spożycie jaj to 4 sztuki/tydzień. Czerwone mięso ze względu na wysoką zawartość nasyconych kwasów tłuszczowych powinno być spożywane sporadycznie, podobnie słodycze i mocne alkohole. Jedynym dozwolonym alkoholem jest wino, najlepiej wino czerwone, półwytrawne lub wytrawne- ze względu na dużą zawartość antyoksydantów.

WSKAZANEW UMIARKOWYCH ILOŚCIACHNIEWSKAZANE
woda i napary ziołowesoki owocowe 100%woda słodzona, nektary, soki w dużych ilościach, napoje gazowane
produkty pełnoziarniste- grube kasze, makarony, chleby razowepszenne pieczywo, drobne kasze
surowe warzywa i owocegotowane warzywa, musy owocowegotowe surówki, przetwory ze słoików, owoce z puszki
oliwa z oliwek, olej rzepakowy, olej lniany, olej z czarnuszki, orzechymasło, masło klarowaneboczek, słonina, łój
naturalne przyprawygotowe mieszanki przypraw, marynaty
produkty mleczne o niskiej zawartości tłuszczuprodukty mleczne półtłusteprodukty mleczne pełnotłuste
ryby, owoce morza, nasiona roślin strączkowychbiałe mięso, jajawołowina, wieprzowina
suszone owocesłodycze, cukier
Wino czerwone wytrawne, półwytrawneMocne alkohole, piwo
Produkty wskazane, przeciwskazane i dozwolone w umiarkowanych ilościach

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *